Vänön Tulevaisuuspaja – Kehittämistä ja investointeja Vänön elinvoimaisuuden hyväksi
Vänö Vänner -yhdistys on saanut rahoituksen Vänö Framtidsverkstad -hankkeen toteuttamiseen ajalla 1.6.2024-31.12.2025. Hanketta rahoittavat Leader samassa veneessä -yhdistys, EU:n maaseudun kehittämisrahoitus ja Svenska kulturfonden. Hanke koostuu kahdesta osasta: kehittäminen ja investoinnit
Hankkeen tavoitteena on luoda paremmat edellytykset uusille yrityksille ja asukkaille Vänöllä. Kehittämällä asumisresursseja, palveluja ja infrastruktuuria saaresta tulee houkuttelevampi paikka vierailla, tehdä työtä ja asua.
Investointiosioon sisältyy toimistovaunun ja sähköliittymän hankkiminen Vänö Alstegen Ab:n vuokraamalle tontille kappelin tien varrella. Tavoitteena on voida tarjota Vänöllä tilat mukavaan etätyöskentelyyn kaikkina vuodenaikoina. Toimistovaunu varustetaan valokuituyhteydellä. Vaunua voidaan käyttää myös yöpymiseen. Tulevaisuustyöpaja -hanke on osa Vänö Vänner yhdistyksen kehittämissuunnitelmaa, jossa luodaan infrastruktuuria jatkuvaa kehitystyötä, luontomatkailua ja residenssitoimintaa varten tavoitteena että saaren asukasmäärä, yrittäjyys ja hyvinvointi lisääntyisivät ympäri vuoden. Saaren asukasluku on laskenut 20:stä 8:aan. Tavoitteena on asukasluvun saaminen entisiin lukemiin. Pyrimme myös säilyttämään yhteysalusliikenteen ylläpitämällä käyttöastetta elinvoimaisuuden lisäämisen avulla.
Hankkeen kehittämisosio perustuu kokemuksiin edellisestä hankkeesta ”Elinvoimaa kulttuuriyhteistyöllä Vänön ulkosaaristoon” (1.9.2023-31.12.2024), jota rahoitti pääosin Taiteen edistämiskeskus (TAIKE). Edellisessä hankkeessa yhdistys palkkasi kaksi kulttuurituottajaa, jotka pyörittävät kulttuuritoimintaa saarella ympäri vuoden ja vahvistavat kulttuurialan yhteistyötä. Lisäksi yhdistys on järjestänyt keskustelutilaisuuksia ja tulevaisuustyöpajan, mikä on luonut hyvän pohjan jatkokehittämiselle Vänön tulevaisuustyöpajan puitteissa.
Jotta ympärivuotiset tapahtumat ja yöpymiset olisivat mahdollisia, Vänö tarvitsee enemmän majoitustiloja. Hankkeen kehittämisosassa keskitytäänkin kartoittamaan olemassa olevia resursseja ja yksinkertaistamaan vuokrausprosessia etsimällä sujuva varaus- ja ylläpitojärjestelmä. Tämä luo uusia mahdollisuuksia kehittää luonto- ja hyvinvointimatkailua sekä uusia työpaikkoja esimerkiksi mökkitalkkarina.
Hankkeen toteuttamiseksi yhdistys palkkaa 50 %:n projektikoordinaattorin 7 kuukaudeksi. Koordinaattorin tehtävänä on hallinnoida hankkeen molempia osia ja raportointia, koordinoida majoitusresursseja, sopia majoituspaikkojen omistajien kanssa ja ottaa käyttöön varausjärjestelmä, kehittää majoitusratkaisuihin liittyvää markkinointia ja viestintää, käynnistää majoitusresursseja hyödyntäviä aktiviteetteja, esim. residenssejä, kursseja, retriittejä ja tapahtumia ja laatia suunnitelma toiminnan kestävälle jatkamiselle.

